Sygnaliści w urzędzie – nowe wyzwania dla jednostek samorządu terytorialnego
JST będą miały obowiązek przyjmowania zgłoszeń sygnalistów wewnętrznych i zewnętrznych. Jaka jest relacja pomiędzy tymi procedurami? Czy analizą zgłoszeń może się zajmować ten sam urzędnik? Czy urząd musi rozpatrywać anonimy?
Nowe obowiązki dotyczące sygnalistów obejmą nie tylko przedsiębiorców, ale też jednostki samorządu terytorialnego (JST). Ustawa przewiduje dla JST podwójną rolę – organu publicznego w sprawach naruszeń prawa objętych ustawą i należących do ich właściwości, oraz podmiotu publicznego, gdy zatrudniają powyżej 50 osób wykonujących pracę zarobkową.
Pierwsza rola wiąże się z koniecznością przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, druga – z obowiązkiem wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych. Obowiązki te mają różny zakres i poziom szczegółowości, różnią się terminem wykonania, niejasne są też ich wzajemne relacje. Z perspektywy JST ustawa rodzi więc szereg pytań i wątpliwości praktycznych.
„Organ publiczny” a organy JST
Ustawa nakłada na organy publiczne obowiązek przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, a także ustalenia procedury zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych. Zgodnie z definicją ustawową, „organem publicznym” są m.in. „organy jednostek samorządu terytorialnego”. I tu powstaje pierwszy problem praktyczny. Na szczeblu gminnym organami JST są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta), na powiatowym – rada powiatu i zarząd powiatu, a na wojewódzkim – sejmik województwa i zarząd województwa. Za organy jednostek samorządu terytorialnego, choć niewymienione wprost...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta